4 Penyakit Membunuh Yang Disebabkan Oleh Tabiat Tidur Lewat Bangun Lambat


Kebiasaan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah, ia tidak suka tidur lewat. Jika tidak ada urusan penting baik tentang dakwah ataupun jihad maka baginda akan menyegerakan tidur setelah solat Isya dan baginda akan kemudiannya bangun di tengah malam atau sepertiga malam untuk solat tahajjud atau qiyamullail.

Selain memudahkan tahajjud, ternyata kebiasaan tidak tidur terlalu malam juga memiliki banyak manfaat untuk kesihatan yang baru diketahui pada zaman modern ini. Sebaliknya, orang yang tidur pada lewat malam lebih berisiko untuk mendapat :

1. Sistem antibodi tubuh yang lemah

Habit tidur terlalu lewat pada waktu malam ternyata dapat mempengaruhi kualiti sel-sel darah putih. Akibatnya kekebalan tubuh menjadi melemah dan mudah untuk mendapat pelbagai serangan penyakit.

2. Kencing manis atau diabetes

Tubuh tidak toleran terhadap glukosa karena jumlah insulin menurun.

3. Sakit kepala

Menurut kajian manusia memerlukan tidur sekurang-kurangnya lima jam sehari pada waktu malam. Kekurangan waktu tidur melebiihi waktu minimum akan menyebabkan gejala pening kepala dan mingrain.

4. Kerosakan hati

Dintara penyakit berbahaya akibat tidur terlalu malam adalah masalah hati. Menurut Bahagaian Radiologi Fakulti Perubatan Universiti Gadjah Madah, kajian yang dilakukan oleh doktor-doktor di National Taiwan Hospital telah mendapati bahwa tidur terlalu lewat pada waktu malam merupakan penyebab utama kerosakan hati.
RM50k sebulan dengan main handphone sahaja
Buat duit kerja di rumah. Gaji lumayan dalam USD. Daftar segera
loading...

0 comment... add one now