Kepada Lelaki Diluar Sana, Ini Pesanan Seorang Adik Perempuan


Assalamualaikum..

Luahan ni saya tuju khas kepada lelaki2 kat luar sana n siapa yg bakal atau dah bergelar ibu bapa. Tolong la ambil iktibar daripd luahan saya sebagai seorang kakak n adik perempuan dlm sebuah keluarga.

Sebelum itu, saya harap ambil la yg baik2 saja daripd cerita saya. Saya cuma tak tahan dgn sikap hampir semua lelaki yg saya jumpa dlm hidup saya yang selalu anggap perempuan ni mcm maid dalam rumah. Saya tak nafikan ada bagusnya seorang perempuan diajar tentang kerja2 supaya kami ni dpt menguruskan rumah sendiri suatu hari nanti. Saya sendiri rasa ia sangat penting supaya tak timbul isu perempuan cantik di luar saja tapi bilik n rumah macam tongkang pecah. Tapi saya tak setuju 100% kalau lelaki tak perlu tahu langsung pasal kerja rumah n tak rasa langsung tu tanggungjawab mereka.

Zaman sekarang perempuan pon dah start belajar tukar tayar sendiri, tahu serba sedikit pasal minyak hitam, air aircond la apa la.. Saya sendiri tgh belajar sbb takkan nak bergantung kepada lelaki sahaja. Sama la macam lelaki takkan nak simpan tenaga korang tu ble kat rumah, rajin2 kanlah ambik tahu pasal kerja rumah.. Tak hilang pon macho tu.. Takkan nak tunggu kahwin baru nak berubah.. Start lah drpd rumah yg korang dibesarkan tu. Banyak pahala apa tolong mak n adik beradik perempuan korang. Diorang la reason rumah korang tu bersih, baju siap basuh n terlipat, dapat makan sedap2. Ni tak, kebaikan tu korang pergi curah kat awek korang yang belum tentu nanti dapat jaga korang leklok. Ni ada beberapa contoh situasi saya bagi :

BASUH PINGGAN SENDIRI JER

1. basuh la pinggan sendiri kalau tgk sinki tu dah bersih.. tlong la, saya kadang tu sampai nak nangis kalau lepas tgk sinki dah bersih n ready nak rehat, tgk ada lagi pinggan kotor.. tu belum lagi saya mintak lapkan sendiri sisa makanan si abang atau adik laki kat meja.. baru je padahal saya lap sebelum tu.. tambah lagi kalau tetibe korang lapar, makan maggi di luar waktu makan n dapur tersedia bersih, periuk yg seketul tu pon tak basuh.. kadang tu buat air milo, tumpah sikit tak reti nak lap, sampailah semut hurung.. takpon tak simpan balik bekas milo kat tempat asal.. kalau lupa takpe.. ni kalau dah banyak kali nak panggil apa, hilang ingatan?! dan ada lagi satu situasi yg saya benci tgk, orang yang tak reti nak letak pinggan kat sinki lepas makan. maaflah, saya akan sumpah cukup2 lelaki yg perangai camni..

LETAK BALIK BARANG TEMPAT ASAL,SIMPLE

2. letak balik barang yang korang ambik kat tempat asal.. nampak remeh n benda kecik kan? saya bagi satu situasi yg berlaku pada saya sendiri. ada satu hari saya keluar dgn kawan saya lepas zuhur. sebelum tu saya pastikan rumah bersih, dapur clear, baju sidai, sapu mop lantai semua, siram pokok n saya siap masak nasi n lauk utk tngahari.. ble saya balik dlm pukul 8 mlm camtu, saya disambut dgn keadaan rumah yang kotor sangat.. kerusi makan kat ruang lain, alasan tgk laptop kat situ.. bantal bertaburan jatuh kat lantai sbb tgk tv sambil baring.. cawan n plastik jajan atas meja n sisa makanan pastu meja bersemut.. tuala sangkut kat sofa, lepas mandi letak kat situ.. masak nuget tak simpan balik dlm peti ais, kucing curi makan, habis kotor satu dapur.. tu belum lagi part goreng makanan, masak maggi, kuali, sudip, biar je.. sisa masakn berterabur kat lantai.. tak mintak banyak pon, letak je barang semua tu kat tempat asal..

TOLONG SIKIT JER

3. tolong la buat kerja rumah sikit.. kadang tu saya tak menang tangan urus kerja rumah.. bayangkan dari pagi buat sarapan, kemas dapur, bersihkan lantai rumah, sidai baju, siram pokok.. pastu kena prepare untuk lunch, basuh lagi pinggan, bersihkan dapur, bersihkan meja makan, angkat baju kering, lipat.. tu belum lagi bagi kucing makan (kucing saya hanya makan ikan rebus sahaja), bersihkan bekas najis kucing.. itu rutin harian saya.. itu belum tambah kes2 terpencil mcm pinggan seketul yg bertambah jadi banyak ble makan maggi la, buah la, air milo n so on.. n by the time petang, kena prepare utk dinner, n kemas balik dapur.. so apa salahnye kalau tolong at least kerja mcm buang sampah kat luar.. tolong sediakan pinggan untuk makan.. bagi kucing makan ke.. angkat kain ke.. tu pon saya dah cukup lega.. ni tak, adik lelaki saya ble saya suruh buang sampah, suruh saya ikat semua sampah n bawa sampai ke pintu depan.. si abang pula bila saya pernah mintak tlg basuh pinggan sbb hari tu saya tak sihat, die basuh pinggan SAHAJA, mangkuk, periuk n sudu pinggan die biarkan saja..

KECEWA PERANGAI ADIK BERADIK LELAKI

Saya sedih n kecewa dgn perangai abang n adik lelaki saya.. saya pernah slowtalk ngan mak ayah saya, tapi mereka jenis yg tak berapa ambil berat.. mereka akan marah dlm sekali dua kali n biarkan saja.. saya tahu didikan mak ayah saya adalah salah satu faktor besar adik beradik lelaki saya berperangai begitu.. mak ayah saya lagi banyak tumpukan perhatian kepada kerja mereka.. dan mak ayah saya pon berperangai lebih kurang seperti adik beradik saya.. sebab tu saya kecewa dgn mereka.. saya paling kecewa dgn mak saya.. pernah suatu hari saya tak sempat sapu lantai sbb saya hendak siapkan assignments saya yang bertimbun, mak saya marah.. saya sedih n kecewa sbb bukan selalu saya tak buat kerja rumah.. saya pon manusia, bukan robot.. saya faham mak saya penat sebab bekerja, tapi saya seorang pelajar, saya pon kena belajar.. takkan sepanjang waktu saya kat rumah kena habiskan dgn kemas rumah? saya cuma mintak pada mak ayah jangan marah saya kalau ada kerja rumah yang saya tak buat.. mungkin ada sebabnye.. atau mungkin hari tu saya rasa malas.. salah ke kalau dalam 365 hari setahun, ada sehari dua saya rasa malas? kepada yg bergelar adik beradik lelaki, kalau tak reti tolong dgn kerja rumah, jangan tambahkan kerja kami lagi.. urus tempat tidur, baju n sisa sendiri..

KINI KECEWA DENGAN MAK AYAH

Saya dah penat hidup macam ni n lagi rasa kecewa dgn mak ayah saya.. perlukah saya jadi malas n tak kisah langsung pasal rumah supaya tak kena marah kalau sekali sekala saya malas? kepada yang mesti tertanya kenapa tak gaji maid je kalau dah banyak sangat kerja rumah, bukan tak pernah, dah 3 maid.. dua maid tak tahan sbb kerja rumah banyak (penat) tak berbaloi ngan gaji yang diberi.. sorang maid pula asik gaduh ngan mak, mak selalu kata maid tu malas.. sampai sekarang saya tak tau maid tu malas ke atau mak saya yang over.. adik beradik perempuan saya yg lain pula, hanya senyap je n seakan redha ngan situasi ktorang.. ye lah, kalau saya sebagai kakak sulung cakap pon tak makan saman, apa lagi kata2 diorang..

AKHIR KATA…

Akhir kata, wahai lelaki rajin2 kan lah diri buat kerja rumah.. Kalau belajar pon kelaut, ilmu pertukangan n paip, servis kete tukar tayar pon tak reti, ada hati nak suh org perempuan kat rumah tu yg urus segala benda.. kalau tolong gajikan maid takpe jugak.. Kepada yang bakal bergelar ibu bapa, bagilah didikan yang betul kat anak2.. Jangan ajar anak lelaki memperhambakan adik beradik perempuan.. At least, ajarlah mereka sikit2 biar diorang tahu penat lelah.adik beradik perempuan.. kan makin sayang.. Tlg doakan saya makin kuat menempuh hari yang mendatang.. mungkin susah untuk saya ubah keluarga saya, tapi saya harap org lain dapat ambil iktibar drpd cerita saya..

– Luahan adik perempuan

Sumber
RM50k sebulan dengan main handphone sahaja
Buat duit kerja di rumah. Gaji lumayan dalam USD. Daftar segera
loading...

0 comment... add one now